karma - joga i psychosomatyka

W rytmie slowlife, czyli wakacje z jogą na Mogilskim

Nie musisz być rozciągnięty, żeby praktykować jogę – wystarczy, że chcesz otrzepać się z kurzu… i zobaczyć, co się stanie. Ciało i psychika stanowią całość, a joga jest narzędziem, które prowadzi do ich zespolenia. Praktyka jogi, to nie tylko ćwiczenia dla ciała, ale także praktyka umysłu.


Czym jest joga?

„Masz tyle lat, ile lat ma twój kręgosłup” mówi chińskie. Sentencja ta doskonale odzwierciedla opinię, z jaką wielu z nas kojarzy się dzisiaj joga i wszystko co z nią związane. Joga jest jedną z sześciu darśan, czyli indyjskich systemów filozoficznych. Należy do najstarszych znanych ludzkości tradycji samodoskonalenia, medytacji i ascezy, która poprzez ćwiczenia fizyczne (asany) i oddechowe (pranajamę) prowadzi do rozwoju duchowego i zrozumienia sensu życia, równowagi i dystansu w życiu codziennym. Darśana oznacza „spojrzenie”, „pogląd” tj. sposób widzenia rzeczywistości, który pozwala nam lepiej zrozumieć siebie i poznać własną tożsamość. Słowo „yoga” pochodzi od sanskryckiego rdzenia yuj, co znaczy „wiązać, łączyć, kierować, skupiać uwagę”. Celem jogi jest „opanowanie ciała i umysłu” przez powściągnięcie zjawisk świadomości (yogah cittavrtti nirodahah). Jak każda ścieżka samorozwoju joga wymaga systematyczności, cierpliwości i uważności w praktyce. Kto dłużej ćwiczy jogę wie, że pozytywnie wpływa ona na siłę, elastyczność stawów, mięśni i ścięgien, ukrwienie kręgosłupa i całych pleców, wzmacnia system nerwowy, zapobiega zapaleniom nerwów, a co najważniejsze spowalnia proces starzenia się przez utrzymanie sprawności i kondycji psychofizycznej. Praktykowanie jogi jest nie tylko formą profilaktyki kręgosłupa, ale i sposobem na znalezienie równowagi między ciałem i umysłem.


Efekty jogicznej praktyki

Joga jest zarazem sztuką, nauką i filozofią praktyczną. Dotyczy każdego poziomu życia ludzkiego – fizycznego, psychicznego i duchowego. Jest praktycznym sposobem nadania sensu życiu, pełni i szlachetności oraz przezwyciężenia cierpienia. Joga jest przyjacielem tego, kto podchodzi do niej szczerze i z oddaniem. W dawnych czasach wiedza o jodze przekazywana była ustnie, w kontakcie mistrz – uczeń. Nauczanie jogi zmieniało się na przestrzeni wieków odzwierciedlając oczekiwania coraz większej rzeszy praktykujących. Współcześnie joga stała na tyle popularna, że spotkać ją możemy w różnych centrach i ośrodkach aktywności fizycznej, a nawet praktykować z instruktorami w Internecie. A praktykowanie jogi w wielu środowiskach stało stylem życia. Tak naprawdę jogi nie można nauczyć się z książek czy filmów na Youtubie. Musisz stanąć na macie i mierzyć się z własnym doświadczeniem pod okiem doświadczonego nauczyciela, który poprowadzi Cię jogiczną ścieżką przez różne meandry praktyki. Efekty jogi przychodzą stopniowo, bo praktyka jogi wymaga motywacji, cierpliwości i systematyczności. Po kilku zajęciach zauważalna jest poprawa samopoczucia. Osoby ćwiczące jogę mają więcej energii, są pogodniejsze, bardziej zrelaksowane i odprężone, lepiej śpią. Zaczynają ustępować dolegliwości fizyczne, a co najważniejsze wzrasta samoświadomość ciała. Stopniowo poprawia się krążenie krwi, wydolność płuc, przemiana materii, a także obniża się ciśnienie. Regularna praktyka jogi w połączeniu z ćwiczeniami oddechowymi wspomaga koncentrację, sprzyja rozładowywaniu emocji, redukuje stres, napięcie i ból, harmonizuje gospodarkę hormonalną organizmu. W wymiarze terapeutycznym joga wspomaga leczenie różnych schorzeń np. cukrzycy, astmy, zapalenia stawów czy chorób psychosomatycznych (nerwice, traumy, anoreksja itp.). Świadomość praktyki jogi rośnie wraz z jej popularnością i dostępnością. Sprzyja temu fakt, że pojawia się badań naukowych i medycznych, które pokazują jak daleko i głęboko joga oddziałuje na nasze ciało i umysł.


Wakacje z jogą na Mogilskim!

Jogę praktykować można wszędzie, zarówno w domu jak, i na świeżym powietrzu. Wystarczy mata, kawałek przestrzeni i czas. Wakacje to dobry czas, by zacząć ćwiczyć jogę. W ramach budżetu obywatelskiego dzielnicy Grzegórzki już po raz drugi KARMA organizuje wakacje z jogą na rondzie Mogilskim. Spotykamy na płycie ronda, między skwerami zieleni, przy forcie, w każdą sobotę i niedzielę o godzinie 8:30, by przez 1,5 godziny wspólne ćwiczyć, praktykować. Zajęcia są bezpłatne, wystarczy wziąć ze sobą matę i przyjść. Dla tych, którzy nie mają sprzętu, udostępniamy maty.  Na macie spotykają się zarówno początkujący, jak i już ćwiczący jogę, niezależnie od stażu i doświadczenia. Bo joga to 99% praktyki i 1% teorii. Zapraszamy, jeszcze masz czasz by do nas dołączyć 🙂

Zrozumieć siebie, czyli ścieżką Svadhyayi

Już od długiego czasu chodzi za mną myśl by pisać dziennik jogiczny. Prowadzenie dziennika może wnieść do praktyki wiele nowych obserwacji, ale tylko pod warunkiem, że znajdziemy metodę i rytm pisania, które nam odpowiadają. Zapiski z życia jogicznego to zarówno forma eksperymentowania z różnymi metodami pisania, jak i forma pracy nad językiem jogicznego przekazu. Co do tego, że warto zacząć i prowadzić dziennik, nie mam wątpliwości. Pozostaje jednak pytanie: jak to robić?

xzzczcczc